Hochschwab

Hochschwab |
26.07.2023 - 30.07.2023

Tento výlet jsme pojali jako trénink na záříjový Kavkaz. Věděli jsme předem, že jedna z chat, kde jsme měli spát bude plná, ale dovolí nám tam postavit stan. Takže procházka natěžko.

Účastníci zájezdu: Ondra, Renata,Jirka

Středa 26.7.2023
Opět se potvrdilo, že nejhorší cestování autem je po ČR a zvlášť v létě, kdy se musí všechno rozkopat cry. Necelých 500 km do kempu Rosskogler ve štýrském Seebachu jsme ale zvládli v pohodě. Na recepci (v hospodě) jsme museli chvíli počkat, až paní vedoucí dohraje karty smile. Pak nás zkasírovala. Nechtěla žádný průkaz totožnosti, ale taky nám nedala žádnou účtenku. Že by daňový únik ? undecided. Ale cena příjemná, po rozpočítání asi 13 éček na osobu. Postavili jsme stan a Renata začala hníst hamburgery k večeři. Ondrovi se do toho moc nechtělo neb se před pár dny zrakvil na kole a odřeniny se syrovým masem moc nejdou dohromady. Grilovací centrum vypadalo pěkně, ale dalo nám pěkně zabrat, než jsme v něm rozpálili brikety, pro které jsme museli zajet do Turnau. Nakonec se hambáče povedli skvěle.

Čtvrtek 27.7.2023
Vstáváme už v šest hodin, čeká nás dlouhá cesta. Po snídani odjíždíme asi 2 km do kopce k satelitní farmě Erdefunkstelle Aflenz (900m). Tohle místo prý vybrali proto, že zde není rušení radarů z letišť. Zařízení slouží k přenosu dat a tel. hovorů přes moře. Největší talíř má průměr 32m. Dělají tady i prohlídky. Necháváme auto na parkovišti a vyrážíme do kopce směrem k horské pastvině Schiesslingalm. Rychle nabíráme výšku. Chaloupky na pastvině (1500m) připomínají skanzen. V Almgasthausu si dáváme zaslouženého rádlera. Pokračujeme víceméně po vrstevnici nad údolím asi 1.5 hodiny do sedla Hackentörl (1300m)Zalesněné údolí pod námi jsme traverzovali po levé straně. Stoupáme dál a jak začíná ubývat lesa, objevují se horské kytičky. Vypadá to jako mega skalka. Botanik by se tady vyřádil. Já poznám stěží hvozdík alpský. Je čas na svačinu-oběd. V 1 hodinu jsme v sedle Zlackensattel (1746m). Tu přiletěla včelka a dala mi žihadlo do spánku. To asi abych šel rychleji smile. Stoupáme po travnatém svahu. Na pravé straně se pasou kamzíci a na levé je zubatý vápencový hřeben. V místní zahrádce si fotím azalky. Přicházíme na náhorní planinu, kde se krčí malý bivak(1900m). Potkáváme dnes první lidi. Pokračujeme zvlněným terénem a obdivujeme faunu a flóru. Konečně v dálce vidíme náš zítřejší cíl - Hochschwab (2277m). Renata si lepí puchýře. Klesáme do údolí. Krajina je jak z Vinetua. Při pohledu zpět je cesta dobře patrná. Ze sedla to máme do cíle ještě půl hodiny. Voisthaler hütte vypadá jak krabička od sirek. To už dáš Renie. Hurá, jsme na chatěNa terase si hned dáváme Gössera. Chata je pár let po rekonstrukci a není moc útulná. Obsluha je čistě dámská a jídlo většinou veganské. K večeři máme noky se sýrovou omáčkou. Pak karty a litr červeného.

Statistika dne:  17.8 km, ↑1500m, ↓744m
Trasa 1

Pátek 28.7.2023
Snídaně byla dobrá. Zvlášť Renata si libovala ve veganských delikatesách. Po osmé hodině vycházíme. Je jasno, ale odpoledne by měly přijít bouřky. JV stěna Hochschwabu budí respektOdbočujeme doprava prudce do kopce. Slunce nám svítí naštěstí do zad. Z této strany vypadá Hochschwab dost nepřístupně. Když nemůžu, tak fotím kytičky smile Přes údolí vidíme část naší včerejší cesty. Ve žlabech ještě leží zbytky sněhu. Zase nemůžu. R se mermomocí chce fotit u kóty 2000m. Na tu zadní kupičku s křížkem polezeme. Přicházíme k chatě Schiestlhaus (2150m). Dáváme krátký odpočinek. Na vrchol to je už jen půl hodiny. Vychutnáváme si vysokohorské prostředí. Po desáté hodině stojíme na vrcholu Hochschwab (2277m) u velkého železného kříže. Snažím se vyfotit naší skupinu na samospoušť. Položil jsem foťáček na desku se směrovou růžicí a při poryvu větru bylo málem po něm. Od západu fotím vrcholové panoráma - 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.  Posvačíme a raději se dáváme na sestup, protože od SZ se to začíná zatahovat. V sedle pod vrcholem je nouzový bivak. Spát bych tam ale nechtěl. Jsou v něm jen tři lavice a pár dek. Cesta připomíná promenádu. Začíná lehce kapat, ale nakonec jsme dešti utekli. Jde se dobře - chvíli nahoru, chvíli dolů. Jeden kopec připomíná Sněžku. Je to taková zvlněná travnatá náhorní planina. Jižní stěny jsou skoro kolmé. Proti včerejšku potkáváme dost lidí, většinou jdou proti nám. Začínáme prudce klesatTaky se zase vybralo a je vedro. Hořec si musím vyfotit. Už toho máme docela dost. Doprčic, ta chata už tady někde musí být. Konečně jsme u Häuslalm Hütte (1530m). Hip, hip hurá a jedno zamilované foto. Chatu obhospodařuje jedna rodina a je to tu velice příjemné. Až na to, že mají plno. Chatař nám bez problému ukazuje místo za větrem, kde si můžeme postavit stan. Zjišťuji, že mám na noze zakouslé klíště. Jedna starší paní mě ochotně operuje. Vzala to i s kusem masa - úááá smile. Dezinfekce proběhla stylově alpou smile. Objednání večeře jsme propásli, takže byla jen dobrá klobása, několik piv a samosebou litr červeného. K tomu karty.

Statistika dne:  12.3 km, ↑837m, ↓962m
Trasa 2

Sobota 29.7.2023
Vstáváme dost brzy, asi v 7h. Balíme a čekáme na snídaní v chatě. Máme nového kamaráda. Loučíme se a valíme do údolí docela otravným sestupem lesem. Na dně údolí je velké parkoviště a Hochschwab museum (900m). Je tady hezký výhled na okolní kopce i hospoda, odkud slyšíme motorkářskou češtinu. Jdeme dál. Je to masakr. 10 km po asfaltce ve vedru. Občas se otočím a čučím. Pak nám zastavuje ochotná paní. Všichni se nacpeme do malého auta. Vystupujeme u autobusové zastávky. Asi po půl hodině nám jede autobus do Grassnitz (10 km, 6 EUR frown). Ještě vyšlápnout kopeček a jsme u talířů, kde máme auto. Kruh se uzavřel. Odjíždíme kousek do známého kempu Rosskogler. Je vedro a tak hned skáčeme smile do rybníka. Sotva jsme postavili stan, tak se přihnala docela slušná průtrž. Přesunuli jsme se do závětří a uvařili oběd. V blízké vesnici na kopci probíhal nějaký festival. Hráli tam asi do 3 hodin do rána a bylo to pěkně slyšet i v kempu. Celou noc pršelo.

Statistika dne:  12 km, ↑22m, ↓854m
Trasa 3

Neděle 30.7.2023
Cesta domů. Ráno jsem si dal k snídani vynikající čínskou polévku Buldog extra pálivou a pak k obědu kohoutí prsa a nějak si to nesedlo. Málem jsem se po..al. Ještě že máme hustou síť benzínek. smile