Julské Alpy

Julské Alpy |
18.08.2001 - 21.08.2001

Účastníci: Renata, Ondra, Jirka

Na cestě k moři se zastavujeme v Kranjske Gore. Tentokrát sebou máme Ondru. Byl sice již několikrát v Tatrách, ale nevíme přesně, co si s ním můžeme dovolit. Pro začátek jsme naplánovali zajištěnou cestu oknem Prisojniku a pak se uvidí. Počasí po příjezdu nic moc, nad Razorem a Prisojnikem zuří bouře. Předpověď na další dny je ale celkem dobrá. V klidu si vaříme večeři na břehu říčky Velika Pišnica. Večer odjíždíme do sedla Vršič, kde máme "zajištěný" nocleh. Nad jednou ze serpentin se kocháme pohledem na Okno. Je dusno a po chvíli se žene další bouřka. Již se nedá nic dalšího dělat a tak jdeme spát.

Nazítří ráno je krásně. Vyrážíme asi v 6 h k nástupu do zajištěné cesty na Prisojnik. Zpočátku Ondru jistím asi 20m kusem lana, ale když vidíme, že nemá žádné problémy, necháváme ho jistit se samostatně. Tuto cestu jsme již s Renatou absolvovali v roce 1996, ale tenkrát bylo vše v mracích. Nyní je to lepší. Asi po 2 hodinách se dostáváme k Oknu. Další cesta po hřebeni na vrchol je již "choďák". Na vrcholu Prisojniku (2497m) je dost lidí, dokonce slyšíme i češtinu.  Počasí se kazí, ze zlověstných černých mraků dokonce párkrát zahřmí. Náš původní záměr přejít po Jubilejní cestě přes Zadní okno do sedla pod Razorem musíme korigovat a urychleně sestupujeme do údolí Mlinarica a po úbočí Prisojniku se vracíme na Vršič. Taktak dobíháme k Tičarjevu domu a spouští se liják. Sjíždíme autem do Kranjske Gory. Tam to vypadá úplně jinak - vedro, spousta lidí na procházce, zkrátka nedělní pohodička. Piknikujeme na břehu V.Pišnice. Nad sebou máme Razor a Prisojnik. Přemýšlíme, co další den. Já navrhuji vrchol Špiku (2472m), ale zbytku se nechce do tak velkého převýšení. Nakonec se rozhodujeme pro Malou Mojstrovku. Večer tedy odjíždíme nocovat na Vršič (1611m).

Ráno je již tradičně hezky. Od Tičarjeva domu na Vršiči stoupáme do sedla a po hřebeni Grebenec po suťovišti a plotnách nenáročně na vrchol Male Mojstrovky (2332m). Vidět moc není, kolem se honí mráčky. Dáváme se na sestup po zajištěné cestě (Hanzova pot) po severní stěně Mojstrovky. A zde mám několik připomínek k průvodci Julské Alpy (vyd.Freytag &Berndt). Nevím, co vedlo autory průvodce k tomu, že popsali cestu tímto směrem. Logické je jít přesně opačným směrem, tedy ze sedla Vratica k severní stěně a po zajištěné cestě na vrchol. Všichni tak chodí. Navíc v průvodci je prvních 300m z vrcholu označeno jako obtížnějších a dál popis končí. Přitom přijdou lezecké úseky, na kterých doporučuji jištění. (Podobně je popsána i cesta na Prisojnik. ) Ve stěně se vyhýbáme skupině asi 30 studentů, kteří jdou opačným směrem. Hanzova pot je pěkná zajištěná cesta, ze které byl Ondra nadšen. Sluncem ozářená vypadá severní stěna Mojstrovky hezky. V sedle Vratica (1799m) vaříme oběd. Je odtud hezký pohled na Špik a Škrlatici a včerejší cíl Prisojnik . Zpět na Vršič to je již kousek. Večer je opět bouřka.

Brzy ráno přejíždíme do Mojstrany a dolinou Vrata cca 10 km po lesní cestě k Aljaževu domu (1015m). Na parkovišti jsme asi v 7 hodin. Je tady již dost lidí a taky český autobus. Většina směřuje na Triglav (2864m), pod jehož pověstnou severní stěnou právě stojíme. Známe to tu z roku 1994. Já jsem přemluvil výpravu k cestě na druhou nejvyšší horu Julských Alp Škrlatici (2740m). Převýšení 1700m budí respekt. Cesta stoupá strmě nejprve lesem, pak korytem vyschlého potoka. V 1980m je Bivak IV, ve kterém jsme spali v roce 1995. Triglav je coby kamenem dohodil. Odbočujeme vpravo a přes Strme police (1981m) do kotle Prednji Dolek a po suťovišti do Zadnjeho Dolku. Na křižovatce cest se rozhodujeme, že vrchol Škrlatice vypustíme, protože byl neustále zahalen v mracích. Škoda, těšili jsme se, že si zalezeme. Po příkrém suťovišti se dostáváme do Rdeča škrbiny (2547m), odkud je hezký pohled na Prisojnik a Razor s Dovškim Gamsovcem. S Ondrou si odskakujeme kousíček na vrchol Dolkove špice (2591m), což je nejvyšší místo dnešního putování. Sestup po suťovišti a přes firnová pole není náročný a dostáváme se zpět k bivaku IV. Dále po stejné cestě k Aljaževu domu. Vaříme a asi v 17 h odjíždíme přes Ljubljanu a Rijeku na ostrov Krk do Staré Bašky.

Fotogalerie

Mapy:
Triglav (vyd. Planinska zveza Slovenije) ........ Vršič,Prisojnik,Mojstrovka, Škrlatica
Průvodce:
Julské Alpy (vyd.Freytag & Berndt).................Prisojnik, Mojstrovka, Škrlatica 1, 2